„Фантом из Опере” је роман француског писца Гастона Леруа из 1910. године који је своју највећу популарност доживео кроз бројне позоришне и филмске адаптације од којих су најпознатији истоимени неми хорор филм из 1925. године и мјузикл Ендрју Лојд Вебера 1986. године.
Роман је инспирисан историјским догађајима из доба париске опере 19. века и једним полуистинитим догађајем из тог времена који се тицао коришћења скелета бивших балетских ученика једног студија.
Прича у мјузиклу “Фантом из Опере” почиње у ноћи тријумфа оперске певачице Кристин на гала вечери поводом пензионисања старих менаџера. У то време позориштем круже гласине да у Опери живи фантом који се оглашава писмима. Ствари кулминирају када током премијерног извођења “Фауста” главна певачица остаје без гласа а велики лустер пада на сцену, чиме свима постаје јасно да је фантом ту. Прелепи сопран Кристин постаје опсесија мистериозног музичког генија.
Мјузикл “Фантом из Опере” премијерно је изведен на лондонском Вест Енду 1986. године, а на Бродвеју две године касније где важи за најдуже извођен мјузикл свих времена (преко 12 000 представа). До сада га је у свету погледало око 140 милиона људи. Изводи се на 15 светских језика у 35 земаља. Представа је освојила бројне награде међу којима и три Оливиер награде (лондонска продукција) и 7 Тони и Драма деск признања (бродвејска продукција).
ИЗМЕЂУ УМЕТНОСТИ И ЖИВОТА
Велики и важан сегмент историје модерног мјузикла припада Ендрју Лојд Вебер продукцији, тачније његовим познатим делима, од којих је Фантом из Опере можда највећи. Снага поетике овог аутора који је обележио историју мјузикла уопште, састоји се у обједињавању и довођењу у исту раван, и живот и уметност, њихово преклапање и мешање до невероватних висина.
Магија мјузикла Фантом из Опере, његова „тајна шифра”, крије се, поред осталог, у игри на великим, можда највећим висинама на које су подигнути јунаци овог комада. Људски глас нема где да оде даље, нити куда да досегне више.
Лавину невероватних, и на крају трагичних догађаја у једном позоришту, догађаја са обе стране рампе, то преплитање двеју реалности, покреће љубав главног јунака ове зачудне приче, тајанственог Фантома, према таленту младе оперске певачице и њеном анђеоском гласу. У овом мјузиклу реч је и о жртвовању, давању, преданости, зависти, вери, надању, борби са просечношћу… све то је, на крају крајева, и душом и срцем посвећено уметности. Главни јунак мјузикла Фантом из Опере јесте заправо – музика. Добијањем права извођења овог мјузикла, и то први пут у нашем делу Европе, први пут на српском језику, Позориште на Теразијама потврђује да је достигло висок, готово највиши уметнички и продукциони ниво у извођењу својих мјузикла, који ни мало не заостају за колевкама овог захтевног позоришног и уметничког жанра, Бродвеја у Њујорку и Вест Енда у Лондону.
Најзад, треба нагласити да реализацијом једног од најзахтевнијих наслова ове врсте позоришта уопште, какав је Фантом из Опере, наше позориште показује и доказује да осим врхунског ауторског тима, поседује супериорне и свом послу до максимума посвећене учеснике и извођаче. Фантом из Опере, једноставно речено, јесте у овом тренутку збир свих расположивих креативних снага Позоришта на Теразијама, огроман напор, али и бескрајна радост и задовољство за све нас који у овом посвећеном стваралачком чину учествујемо.
Жељко Јовановић
Директор уметничког сектора Позоришта на Теразијама